Skrevet af Sven Andreas Stentoft Jensen, DJz.dk den 04/02-2015 kl. 13:08

Julie Thompson - Eye Of The Storm (album) (Various) (Black Hole Recordings / Magik Muzik)

Flere anmeldelser af Julie Thompson:
  Feeling For Corners (album)
  It Only Hurts

Det andet studie album fra engelske Julie Thompson ’Eye Of The Storm’ har ramt os og ramt fantastisk ned i et stormfuldt musikalsk øje her!

Vi åbner meget sigende med en ’New Day’, der er en fantastisk, flot og lækker kombination af tunge, drønende electro beats, der heftigt og saftigt er sat sammen med svingende electro rytmer og progressive trance noter og så Julie’s fantastiske vokal på toppen. Blidt og indtagende glider vi så lækkert videre ind i intro tonerne på ’We Are Stars’, hvor en lidt rørende og følelsesladet lyrik og vokal fra Julie virkelig flot træder frem og i karakter, mens rullende og fedt svingende progressive trance rytmer slår vellystigt derudaf undervejs. Fantastisk og stemningsfuldt nummer, der virkelig kommer med masser af energi. Første collab track rammer os derefter, et nummer der også har været ude som single, nemlig ’Your Secret’s Safe’ som Julie har lavet i samarbejde med din finske duo Super8 & Tab. Flænsende, dybe og rå electro trance rytmer og beats rammer dig flot fra første beat og sekund, mens Julie’s stemme ’svævende’ hen over de lækre toner og kompositioner, virkelig fanger en, og rører en elegant og stormende på samme tid! I breaket bygges der så solidt og flot op, hvorefter nummeret ellers bare eksploderer ud i et overvældende dejligt klimaks og bærer det hele elegant og fedt videre og frem til slut.

Med ’Dive’ tager vi turen og et smukt dyk over i de mere rolige, tilbagelænede og chill out lydende toner, og mere alternative sider af musik spektret, hvor Julie med en powerfuld og kraftig vokal virkelig fængende tager en med storm, ovenpå skæve, finurligt vinklede og fede break/electro lydende toner, der til sidst tilsættes en energisk energi i form af en dunkende stortromme/bassline, som jeg dog synes hertil nummeret virker temmelig ’malplaceret’/forkert i sammenhængen med resten af stemningen/atmosfæren i nummeret. Sammen med Ad Brown går Julie så helt ’Naturel’, og forkæler en bund solid og fantastisk produktion fra Ad med sin fornøjelige og smukke, lækre vokal og lyrik, et nummer der virkelig rykker godt af sted og emmer af positiv energi og varme. Super fedt! Vi får så et ’Fortune Smile’, hvor Julie fortsætter med at lyse stemning, nummer og albummets vokale tråd op, med endnu en super vokal levering og fantastisk lyrik, der igen må siges at gå perfekt i spænd med den musikalske produktion her, der med tunge og dundrende beats og melodier rammer dybt og godt i en synes jeg.

Vi rammer titel nummeret ’Eye Of The Storm’, hvor Julie, sammen med Pyramid, leverer og smider os en solid, rå og lækkert flænsende omgang rå og rivende drum ’n’ bass toner/rytmer, dubstep sekvenser og tunge, gungrende electro rytmer. En virkelig fantastisk og fed sammensætning, der bogstavelig talt blæser en bagover, og rammer for fuld effekt fra første sekund! Vi besøger så ’My Paradise’ sammen med Zachary Zamarripa, der tramper os af sted med tunge, dundrende beats og masser af flotte, fantastisk og lækre dybe, rå og techy lydende effekter sekvenser, mens Julie’s vokal bare går rent ind og igennem, og lige i hjertet på en med sin fede kant, attitude og kraft! ’Skin & Bones’ følger op, hvor Julie teamer op med skotske Andy Duguid, der også er manden der har produceret hele albummet sammen med Julie. De 2 har før arbejdet sammen med stor succes, og dette er bestemt ingen undtagelse, som altid en gedigen, lækkert svælgende og fed produktion fra Andy’s hånd og så den helt igennem unikke vokal præstation og fantastisk rørende og gribende lyrik, som Julie her leverer, gør bare noget vildt og specielt ved en. Noget vildt dejligt, ubeskriveligt og rørende.

Vi beriges næstsidst med ’Freeze’ hvorpå Julie tager os ned i en smuk og bevægende downtempo, minimalistisk sag, der med rolige, blide og vuggende toner og kompositioner og en ’freezy’ lækker vokal og lyrik fra Julie fanger en fantastisk stemning og intensitet, der sætter sig dybt på og i en. Vi runder albummet af med de varme og elskelige toner af at være ’Loved’, hvor Julie sammen med Dragon & Jontron, der leverer varme og saftige, progressive trance rytmer, krydret elegant med lidt mere edm/electro toner samtidigt, og som alt i alt bliver en solid og lækker kombination, og i mine øjne et solidt afslutnings nummer på albummet.

Konklusion: Selvom det er nogle år siden at debut albummet ’Feeling For Corners’ kom, synes jeg bestemt man på flot og lækker vis kan høre en tråd tilbage til dette, her på ’Eye Of The Storm’, og oveni dette ligeledes en moden og stødt voksende udvikling og udforskning inden for nye lyde, genrer og vokale præstationer fra Julie.

Køb:
itunesKøb musik til 8,- per nummer på iTunes (åbnes i nyt vindue).apple.com/us/album/eye-of-the-storm/id955413569">https://itunesKøb musik til 8,- per nummer på iTunes (åbnes i nyt vindue).apple.com/us/album/eye-of-the-storm/id955413569

01. New Day
02. We Are Stars
03. Your Secret’s Safe (with Super8 & Tab)