DJz.dk DanceChart.dk Udstyrsforhandlere Forum Marked Lej en DJ på DJroom.dk

Musik    Mixes og Bootlegs    Track ID    DJ-udstyr    Lyd-teknik    Lys-teknik    DJ Software    Musik Produktion    DeeJay Talk    Jeg søger...    Snik Snak    DM i Disco    DJz.dk  

Tilbage til Lyd-teknik

HK Audio Sub 18A

Skrevet af Henrik
den 09/09-2017 kl. 21.05

Positive stemmer

Dette indlæg har ikke modtaget nogle positive stemmer.
Negative stemmer

Dette indlæg har ikke modtaget nogle negative stemmer.

Hej med jer!

Jeg oplever til tider at min 18" "slår" som om at den kommer helt ud/ind, jeg er meget opmærksom på at jeg ikke overstyrer signalet, forstærkeren er altid enten kl 12 eller på fuld styrke og signalet fra mixeren er ikke over 0 db, vil det hjælpe at jeg køber en større basenhed (effekt) den der sidder i er en 600w, men tænker på at købe en på 1000w vil det afhjælpe mit problem?

Jeg håber at der er en der kan hjælpe mig.

Pfh. tak

13 svar fundet. Viser resultater fra 1 til 13
Gå til side: 1

Positive stemmer

Negative stemmer

Svar #1: HK Audio Sub 18A

Skrevet af Søren
den 11/09-2017 kl. 20.45

Stem op 0 Stem ned 0

Hvis den giver kraftige "krack-lyde" af sig, er det oftest forstærkeren der overstyres så den "mister" kontrollen over enheden, og uhensigtsmæssige membranudsving sker. Spiller selv med endog temmelig stor effekt på mine bunde og enheder laver slet slet ikke de store udsving. Men kan se på min sub i hjemmebio'en (magen til, men langt billigere og mindre watt stærk amp) mister taget hvis der gåes for hårdt til makroner. Og så hamrer membranen pludselig frem og tilbage. Ville mistænke den bund amp. Hvad bruger du der? Lyser eller blinker røde lamper?

Positive stemmer

Negative stemmer

Svar #2: HK Audio Sub 18A

Skrevet af Henrik
den 17/09-2017 kl. 21.16

Stem op 0 Stem ned 0

Hej Søren
Tak for dit svar, det er et aktiv system på 600w RMS 1000w Peak, men tænker om jeg enten skal bygge bunden om til 2x15 (2x400w 4 Ohm) eller om jeg skal købe en bund til i hver side, altså det skal lige siges at jeg er rigtig glad for HK og den lyd der, men oplever til tider at bunden "krackler"
Jeg overstyrer på intet tidspunkt signalet.

Positive stemmer

Negative stemmer

Svar #3: HK Audio Sub 18A

Skrevet af Søren
den 17/09-2017 kl. 21.47

Stem op 0 Stem ned 0

Hvordan kan du med sikkerhed sige du ikke overstyrer?

Nu er det vel ikke sådan du har en amp der står og bruger energi på at lække DC?

Når en enhed går i bund (og kracker - som du kalder det), er det næsten altid fordi forstærker har tabt grebet = der spilles højere en skidtet kan tåle. Har kunnet observere min egne nyere endog kraftige amps. Selv når du væsentlig overstiger enhedens påtrykte slår den ikke i bund. Men prøv at overstyr så baldrer den frem og tilbage. Og på den konto jar jeg mistet en 15" der åbenbart fik for varm spole, uden at vi havde fået nogen form for advarsel (live job med en af DK fedeste bassister, hvis Fender rakte heeeelt ned).

Hvis du kører aktivt kunne jeg gætte lidt på en peaklampe der kommer forsent, og/eller uhensigtsmæssig EQ og/eller mangel på lowcut + et apparat der leaker DC. Jeg ville nok slæbe den til mekanikeren og få den efterset, alternativt selv fejlsøge. Har mødt apparater til signalvejen der spildte DC hvilket nogen forstærkere var ligeglad med (dem med lowcut) og andre faldt ud. Det er ret nemt at se. Hvis membranen ved indkobling af disse apparatet pludselig flytter sig er det noget skidt.
Mon ikke bare du har behov for en ekstra bund. At ombygge det du har lyder ikke til at løse det.

Positive stemmer

Negative stemmer

Svar #4: HK Audio Sub 18A

Skrevet af Henrik
den 17/09-2017 kl. 22.10

Stem op 0 Stem ned 0

Altså jeg kan ikke være 100% sikker, jeg bruger mit VU meter på mixeren, hvor signal jeg sender afsted ikke overstiger o db, signalet fra Traktor står volumen kl 1 lydkortet er i min mixer Pioneer DJM T1 (det samme som i Nexus serien) Eq står alle kl. 12, der er en peak lampe, men den lyser/blinker ikke.
Det giver god mening med du siger i forhold til kalibereing af den aktive forstærker.
Nu spørger jeg nok dumt, men kan man købe en enhed til at sætte inde i signalveje som fjerner det DC leak?
Kan du anbefale en "mekaniker" på sjælland?
Når alt kommer til alt, har det da undret mig at HK Audio (efter min mening er et kvalitets produkt) skulle lave en bund som "kun" kan tåle 60% af max.

Positive stemmer

Negative stemmer

Svar #5: HK Audio Sub 18A

Skrevet af Søren
den 18/09-2017 kl. 00.59

Stem op 0 Stem ned 0

Kender ikke lige nogen elektronik snedkere på Sjælland. Og nej ved ikke lige hvad du kan indskyde, nemmere er det at undgå. En enkelt gang har jeg oplevet en CD'er der spildte DC, hvilket var ganske tydeligt, da membranerne pludseligt flyttede sig, når den var i spil.

Hvordan gain'er du HK'en? Husk også på at der behøves endog noget power i sub'en for at den skal matche toppen. I mit live-system bruger jeg PT det tredobbelte i SUB som i top med kasser der har samme drifteffekt iflg datablad. Så der skal virkelig meget hammer til i bunden. Min hjemmebio får faktisk 500W og er først til at peake og er oppe mod sølle 5 x 80W i speakere der er sværere at trække.

Gætter at du er underdimensioneret på bunden i forhold til hvad du vil.

Positive stemmer

Negative stemmer

Svar #6: HK Audio Sub 18A

Skrevet af Søren
den 18/09-2017 kl. 01.04

Stem op 0 Stem ned 0

...og hvilke toppe kører du imod?

Positive stemmer

Negative stemmer

Svar #7: HK Audio Sub 18A

Skrevet af Henrik
den 18/09-2017 kl. 07.37

Stem op 0 Stem ned 0

Det er Premium Pro serien med:

Top: https://www.4sound.dk/pa/hoejttalere/aktive-hoejttalere/hk-audio-premium-pro-12a

Bund: https://www.4sound.dk/pa/hoejttalere/aktive-subwoofere/hk-audio-premium-pro-18-sub-a

Positive stemmer

Negative stemmer

Svar #8: HK Audio Sub 18A

Skrevet af Søren
den 18/09-2017 kl. 15.06

Stem op 0 Stem ned 0

Gætter på der er så meget ramsjang i de der toppe, at 1 stk 18" er lige vel klejn til at spille op med toppene, hvis det også skal lyde af lidt. Har et par Martin 12"'ere med horn. Der skal der min 2 x 18" pr side til hvis det skal spille max.

Tror du skal skrive en ekstra 18" på ønskesedlen (eller 3 hvis det skal være max blæret). På små job kan du jo altid nøjes med at tage en enkelt med. Så gætter på du gainer bassen lidt rigeligt og så hugger den i bund når du går til makronerne.

Positive stemmer

Negative stemmer

Svar #9: HK Audio Sub 18A

Skrevet af Søren
den 18/09-2017 kl. 17.43

Stem op 0 Stem ned 0

Prøv evt at låne 1 eller tre bunde mere, hvis du kender nogen der har noget lignende og prøv det. Havde vi ikke haft geografien imod med bro og masser af afstand, måtte du hjertens gerne have lånt 4 bunde og en 2 x1000W'er. Så ville du formentlig have oplevet at der skal noget mere til at spille op med de topkasser du har. Jon skrev på et tidspunkt til mig at +6dB på bassen i forhold til toppen er etgodt udgangspunkt. Dvs når dine topkasser kan 126 dB, skal bassen helst kunne over 130 dB for at kunne køre max. Og så er det nok ret rigtigt at du bør køre med mere end én bund. Vi kører lige pt med et sæt tude gamle Fane ligkister, med 2x15" 8" og 2 x bullit. Der er ikke rigtig noget hug i bunden i de kasser, men de spiller hamrende højt når du ikke forsøger at få dem til at spille bund. Dem skal vi formentlig have 4 18"'ere under hver, for at kunne lave den trommelyd vi gerne vel.

Positive stemmer

Negative stemmer

Svar #10: HK Audio Sub 18A

Skrevet af Henrik
den 19/09-2017 kl. 13.00

Stem op 0 Stem ned 0

Super fedt den måde du beskriver det på, det giver fint mening!
Ja det er sku en skam at der er den afstand (og tak for dit tilbud) men jeg må finde en der lejer bunde ud her ovre helst et par HK eller er det lige meget at man blander forskellige mærker og typer her tænker jeg på bandpass, basreflex, 15" og 18" osv.?

Når du skriver tre bunde, er det så i hver side (altså jeg har to 18" bunde en i hver side)?

Typisk gainer jeg så enten at toppen står kl. 12 og bund kl. 11, men det kommer an på rummet og størrelsen af jobbet og nogen gange "æder rummet" bassen, det er vel noget med placeringen at gøre?

Hvis du har en 18" bunde i hver side, vil du så give toppen 100% power og bunden 100% eller hvordan vil du gøre det? og hvordan med to bunde i hver side?

Jeg vil takke dig for dine svar det er så fedt at der er nogen der tager sig tid til at svare, 1000 tak for det, det sætter jeg stor pris på!

Positive stemmer

Negative stemmer

Svar #11: HK Audio Sub 18A

Skrevet af Søren
den 19/09-2017 kl. 14.54

Stem op 0 Stem ned 0

Du kan ikke sådan rigtig kigge på klokkeslettene på potmetrene. Som du har opdaget er du nødt til at lytte, og selvfølgelig kigge på dine peaklamper.

Jeg tænker lidt på at du kunne tage en bund med på små steder, to på lidt større, og to i hver side når du skal køre max.

Jeg kan kun sammenligne med mit eget. Jeg kører så passivt. Mine bunde og toppene hedder begge 100 db v 1 W 1m. Jeg hælder så op til 325W i toppene iflg Amp'ens datablad og 2 x 1100W i 2 x 2 18" bunde. Og der skal jeg endda dæmpe toppen en lille anelse for det passer. Men nu ved jeg ikke om de to amps har ens følsomhed og rammer 0 dB på samme tid. Det kræver jeg spiller op til clip for jeg har vished for det. Men det er for højt til at kunne være sammen med.

Umiddelbart ville jeg foretrække at køre ens bunde, da en skønsom blanding af horn, refleks og båndpass måske kunne give en del bøvl med fasen - altså det kunne komme i tanke om at genere hinanden.

Positive stemmer

Negative stemmer

Svar #12: HK Audio Sub 18A

Skrevet af Henrik
den 19/09-2017 kl. 18.11

Stem op 0 Stem ned 0

Okay, tak for dit svar, jeg må ud og kigge efter to 18" HK bunde, men jeg skal vel stadig afsted til en der kan trimme forstærkeren, for de kan vel godt være "ude" af justering?

Positive stemmer

Negative stemmer

Svar #13: HK Audio Sub 18A

Skrevet af Søren
den 19/09-2017 kl. 19.40

Stem op 0 Stem ned 0

Ja, al elektronik kan blive syg. Ønsk dig en (en i hver side) eller tre (to pr side), med mindre du foretrækker centerplacering. Centerplacering kan have nogen fordele mht basdækningen, men er noget bøvl for sådan nogen som os (band).

13 svar fundet. Viser resultater fra 1 til 13
Gå til side: 1

Du skal være logget ind for at kunne skrive i debatten!
Klik her for at oprette dig som bruger

HOSTED VED FAIRWEB APS

LINK TIL OS

REGLER OG BETINGELSER

F.A.Q.

CREW

EKSTRANET

KONTAKT

ANNONCÉR